بهینه سازی سایت برای Conversion Path Optimization

آموزش بهینه سازی نرخ تبدیل CRO افزایش تبدیل کاربر به مشتری نوین

شما می توانید به کمک تبلیغات حمایت شده، میزان بازدید و ترافیک وب سایتتان را افزایش دهید. بسیار مهم است که هنگام استفاده کردن از تبلیغات پولی، مطالب متقاعدکننده ای را ایجاد کنید. شما می توانید این کار را از طریق نسخه های تبلیغاتی مختلف، استفاده کردن از کلمات کلیدی و ارائه دادن یک CTA(فراخوان عمل) متقاعد کننده انجام دهید. در بسیاری از آزمایش های علمی نیاز به تغییر چند متغییر به صورت همزمان است. آزمایش چند متغیره پاسخی به این نیاز است که در آن همزمان تاثییر چند تغییر با یکدیگر بررسی می شود.

دکمۀ ثبت‌نام، لینک‌سازی به صفحات سایت و چت‌بات (Chatbot) ازجمله اقدامات CRO در صفحۀ اصلی سایت است. یکی از آن‌ها هر روز ۱۰۰ بازدیدکننده دارد که فقط ۱۰ نفر از آن‌ها خرید می‌کنند. گالری دوم با ۵۰ نفر بازدید‌کننده در روز، همین تعداد خریدار را دارد. بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) هم دقیقاً چیزی مثل همین مثال است. به‌عنوان یک بازاریاب وظیفه شما این است که فرآیند تبدیل یک فرد عادی به مشتری را تسریع و تسهیل کنید.

بهترین راه برای افزایش احتمال اقدام و دریافت تبدیل بیشتر، اجرای کمپین‌های مؤثر بهینه‌سازی نرخ تبدیل است. در دنیای دیجیتال امروز، بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) یکی از اساسی‌ترین استراتژی‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای آنلاین است. Conversion Rate Optimization به فرایند بهبود وب‌سایت یا اپلیکیشن برای افزایش درصد بازدیدکنندگانی اشاره دارد که اقدام خاصی (مانند خرید، ثبت‌نام، دانلود و …) را انجام می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای جذب ترافیک و بهبود نرخ تبدیل مورد استفاده قرار گیرند. با ایجاد محتوای جذاب و تعامل با کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌توانیم ارتباط نزدیکی با مخاطبان برقرار کنیم و آنها را به وب‌سایت خود هدایت کنیم.

نتیجه این آنالیزها، اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار صاحبین سایت قرار می دهد تا بتوانند نرخ تبدیل سایت را بهینه تر کنند. این تغییرات شامل تغییر عنوان صفحه، رنگ دکمه ها و یا جای یک عکس می تواند باشد. نیمی از ترافیک را به صورت رندوم به صفحه اول و نیمه دیگر را به صفحه دوم انتقال دهید. بعد از اینکه به اندازه کافی این تست انجام شد و نمونه قابل استنادی به دست آمد، آن صفحه ای را که عملکرد و فروش بیشتری داشته است را نگه داشته و دومی را از رده خارج کنید. امروزه تحقیقات مختلف نشان میدهد که از میان ۵ روش فوق برای افزایش ROI ، سرعت حرکت شرکت ها به سمت پیاده سازی استراتژی بهینه سازی نرخ تبدیل به شدت افزایش پیدا کرده است. شرکت های بزرگ مانند گوگل ، فیسبوک و آمازون از این استراتژی ها استفاده کرده اند که نتایج بسیار عالی نصیبشان شده است.

هنگام ایجاد تغییرات در وب سایت خود، می­‌خواهید تصور کنید که این مشتری هستید. «Google Analytics» یکی از ابزارهای گوگل است که داده‌های عددی در مورد عملکرد کلی وب‌سایت، گزارش‌های مربوط به فعالیت بازدیدکنندگان، منابع ورودی ترافیک، عملکرد محتوا و … را ارائه می‌دهد. اگر با این ابزار آشنا نیستید مقاله گوگل آنالیتیکس چیست؟ را بخوانید. شما باید کاربر را رفتارشناسی کرده و علت رفتارهای او را درک کنید. برای مطالعه رفتار کاربر می‌توانید تست و مصاحبه حضوری انجام دهید.

خوشبختانه، بازاریاب‌ها همیشه یک ترفندی در آستین دارند تا بازدیدکنندگان مرتبط را به مشتری‌های پولی تبدیل کنند. مشتریان معتقد هستند که با استفاده از چت وبسایت سوالات آن ها سریع‌تر پاسخ داده شده است و بهره وری از گفتگوی زنده به عنوان یک روش ارتباطی، عالی و بی دردسر است. نکته مهم اینه که به دنبال راهی باشین که اصطکاک موجود در فرآیند فروشتون رو کم کنه. اگر این لندینگ پیج برای به اشتراک گذاری منابع رایگان با بازدیدکننده‌ها طراحی شده، می‌تونین پیش نمایشی از محتوای اون منبع رو به نمایش بذارین تا بازدیدکننده ها به دانلود ترغیب بشن. در فرآیند بالا، من مدیر سایت را به هدفش‌اش، که دریافت اطلاعات ارتباطی‌ام بود، رساندم و تبدیل شدم. پس حتما در صورتی که برای‌تان امکان پذیر بود، همان اول به کاربر حس خوب را منتقل کنید و با رضایتمندی هر چه بیشتر او را به سمت خرید هدایت کنید.

۷۱ درصد سبدهای خرید در حال رها شدن هستند و یکی از دلایل آن فقدان روش های پرداخت ترجیحی است. گزینه های مختلفی را برای برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشتری در فرآیند خرید ارائه می دهد. داشتن ۳ مورد از رایج ترین گزینه های پرداخت می تواند نرخ تبدیل در فروش را حتی تا ۷۱٪ افزایش دهد. هیچ کس دوست ندارد منتظر پاسخ بماند و حتی بدتر از آن پاسخ های خودکار دریافت کند. نرم افزار چت آنلاین راه حل های سریع و شخصی ارائه می دهد و افراد تجربه مشتری آسان و دوستانه ای که چت زنده ایجاد می کند را دوست دارند. به کمک نرم افزار اتوماسیون مارکتینگ، شما می‌تونین جریان‌های کاری خودکارسازی شده رو برای تیم‌هاتون ایجاد کنین.

به همین دلیل است که بهینه کردن نرخ تبدیل، یکی از مهم ترین کارهایی است که هر صاحب سایتی باید به آن توجه کند. آیا تا به حال به تماشای فعالیت یک کاربر در سایت خودتان پرداخته اید؟ چیزی که در نگاه شما کاملا ساده و سر راست است، در نگاه کاربر ممکن است بسیار پیچیده و گیج کننده باشد. می توانید آزمایش کاربری را خود انجام داده یا به دست متخصصان این کار بسپارید. نوع تجربه کاربری سایت در بهینه سازی نرخ تبدیل بسیار موثر می باشد. نرخ تبدیل (CRV) یکی از معیارهای کلیدی است که توسط تیم های بازاریابی برای اندازه گیری اثربخشی کمپین های پولی، وب سایت ها، صفحات فرود، فرم های تولید سرنخ و غیره استفاده می شود. بلکه اشک این نشان می دهد که چگونه در فعالیت های دیجیتال خود موفق یا شکست خوردیم.

این اقدام خاص می‌تواند پرکردن یک فرم در صفحۀ لندینگ باشد یا ثبت‌نام در خبرنامه و یا خرید یک محصول. نرخ تبدیل (Conversion Rate) به درصدی از بازدیدکنندگان سایت گفته می‌شود که اقدام موردنظر ما را در بازدید از صفحات مختلف انجام می‌دهند. بسیاری از برندها برای این کار یک وب‌سایت با صفحات فرود مختلف طراحی می‌کنند. تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، در هر کدام از صفحات فرود مانند صفحات قیمت‌گذاری محصولات، خرید یک محصول، بلاگ و … می‌تواند اتفاق افتد. بهینه‌سازی ضریب تبدیل برای هر صاحب سایتی بسیار مهم است حتی اگر هیچ محصول یا خدماتی نمی‌فروشید.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ و تجارت آنلاین، نرخ تبدیل (Conversion Rate) یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که عملکرد و اثربخشی یک وب‌سایت را می‌سنجد. این شاخص در حقیقت نشان‌دهنده‌ی درصد کاربرانی است که در وب‌سایت شما دست به اقدام مورد نظر (مانند خرید، ثبت‌نام، دانلود، و …) می‌زنند. همچنین همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بسیاری از سایت‌ها مدال‌ها و نشان‌های فروشندگان خود را در صفحات فروش نشان می‌دهند. تمام این نکات ریز در CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل فروشگاه اینترنتی موثر است. ممکن است در فروشگاه خرده‌فروشی، بخواهیم افراد بیشتری را ببینیم که فروشگاه را رصد می‌کنند، خرید هم انجام دهند. ما می‌توانیم از بهینه‌سازی نرخ تبدیل استفاده کنیم تا بفهمیم چرا آنها خرید نمی‌کنند.

نکته قابل توجه این است که باید سوالات درستی را مطرح کنید تا به پاسخ‌های خوبی از جانب مشتریان دست یابید. اگر قصد دارید در این زمینه مهارت کسب کنید، توصیه می‌کنیم کتاب «تست مامان» را مطالعه کنید. برای بهینه سازی، باید بدانید که مشتریان کجا می‌روند و چه عناصری نیاز به بهینه سازی دارند. با بهینه‌سازی، اهداف کوچک مثل پر کردن فرم ثبت‌نام در سایت، عضویت در شبکه اجتماعی و …، اهداف بزرگ بهبود می‌یابند. بعضی‌ها اعتقاددارند این دکمه باید در صفحه اول باشد و بعضی‌ها می‌گویند جای درست دکمه دعوت به اقدام، پایین صفحه است.

استفاده از یک سیستم طراحی سایت مناسب تا حد زیادی این مسائل را برای شما حل می‌کند. ممکن است دلیل کاهش نرخ تبدیل در سایت شما، فقط یک دکمه خرید با رنگ نامناسب باشد؛ یا شاید هم یک اشکال کوچک در هنگام پرداخت محصولات وجود دارد. در هر حال نیاز است که خود یا دیگری، این مشکلات را بررسی و برطرف کنید؛ تا نرخ تبدیل شما افزایش یابد. اما چطور؟ در این مقاله قصد داریم، پس از تعریف نرخ تبدیل، روش‌هایی برای بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) را به شما آموزش دهیم. در تعریفی ساده و کاربرمحور می‌توانیم CRO را فرایندی در نظر بگیریم که روی هدایت‌کردن، نگه‌داشتن و متقاعد‌کردن کاربران سایت تمرکز دارد. بهینه‌سازی نرخ تبدیل می‌تواند در سرتاسر سایت شما اتفاق بیفتد؛ در صفحۀ اصلی، صفحۀ محصول، بلاگ، صفحات فرود (Landing Pages) و موارد دیگر.

هنگامی که تصمیم گرفتید چه چیزی را آزمایش کنید، می­‌توانید با تست و آزمایش به کارآمد بودن ایده خود پی ببرید. این تجربه کاربری وحشتناک نتیجه یک استراتژی ضعیف یا فقدان استراتژی است که مشتریان و کاربران خود را سردرگم می­‌کند در حالی که توانسته آنها را به وب­ سایت خود بکشاند. همچنین می‌توانید از مطالبی که در مورد روان‌شناسی کاربر وجود دارد استفاده کنید و دستورالعمل‌های مربوط به رفتار کاربر را انجام دهید تا با درک بهتر کاربر، نرخ تبدیل را افزایش دهید. آن‌ها دوست دارند با کمترین کلیک به هدف خود برسند و اگر سایت شما این امکان را فراهم نکند خیلی سریع، شما را به مقصد سایت رقیبتان ترک خواهند کرد. با شخصی‌سازی عواملی مثل نوع دستگاه و …، می‌توانید کار را برای کاربر راحت‌تر کنید.

مزایای مشارکت با یک مشاور بازاریابی دیجیتال را نمی توان اغراق کرد. آنها تخصص زیادی را به میز می آورند و به شما این امکان را می دهند که دنیای پیچیده بازاریابی آنلاین را با اطمینان حرکت کنید. پس در واقع یک دیجیتال مارکتر متخصص در نقش مشاور می تواند در تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک بسیار بزرگ و تخصصی کند. یکی از جنبه های مهم بهبود Conversion rate ، آزمایش و بهینه سازی مداوم است. مشاوران بازاریابی دیجیتال در راه اندازی تست های A/B برای مقایسه نسخه های مختلف وب سایت، صفحات فرود یا کمپین های تبلیغاتی شما مهارت دارند.

وقتی سایت شبکه اجتماعی بافر تصمیم به طراحی مجدد صفحه خانگی سایت گرفت، ابتدا شروع به نظرسنجی از کاربران کرد. آنها با نظرسنجی های مختلفی که اجرا کرند، متوجه شدند که “صرفه جویی در زمان” و “اجازه به کاربران برای صرف زمان بیشتر بر روی کارشان”، از عوامل اصلی آنان نسبت به علاقه شان به این شبکه اجتماعی است. برای درک بهتر قدرت بهینه‌سازی ضریب تبدیل هیچ‌چیز به‌اندازه جزییات روند و نتیجه یک مورد مطالعاتی واقعی کمک نمی‌کند. تعداد مصرف کنندگانی که از نرم افزار چت آنلاین برای تعامل با فروشندگان استفاده می کنند در مقایسه با گذشته 59٪ افزایش یافته است. این نوع سرویس پیام رسانی فوری نسبت به گزینه های دیگر سودآورتر می باشد.

با این روش یک فاکتور را در دو نسخه از سایت اعمال کرده و نتیجه را با هم مقایسه می‌کنیم. از هر کدام که نتیجه بهتری گرفته‌ایم، در سایت از آن استفاده می‌کنیم. از نظر سئو حداقل طول محتوا باید 300 کلمه باشد و از نظر بازاریابی محتوا هم باید ابتدا نظر مخاطب را با ارائه محتوای با کیفیت جلب کنید و سپس پیشنهاد خرید بدهید. قصد ارائه یک محصول نسبتا گران را دارید؟ پس وقت بگذارید و به خوبی در خصوص محصول و مزایای آن توضیح دهید. قرار است مشتری پول زیادی را پرداخت کند، پس احتمالا قانع کردن مشتری هم زمان بیشتری از ما بگیرد. اخیرا دیجی کالا نیز شمارش معکوس را در صفحه محصولاتی که شامل «تخفیف ویژه» شده‌اند، نمایش می‌دهد.

با پیاده‌سازی این راهکارها و استفاده از ابزارهای تحلیل، شما می‌توانید بهره‌وری سایت خود را افزایش دهید و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی را به حداکثر برسانید. استفاده از ابزارهای تحلیل و ارزیابی رفتار کاربران، به شما این امکان را می‌دهد که نیازها و مشکلات کاربران را شناسایی کنید و راهکارهایی برای بهبود تجربه کاربری ارائه دهید. این تحلیل‌ها به شما کمک می‌کنند تا به‌طور دقیق‌تری نرخ تبدیل را افزایش دهید. نرخ تبدیل، شاخصی برای سنجش اثربخشی سایت شما در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان است. برای مثال، در یک سایت فروشگاهی، نرخ تبدیل به تعداد خریدهای نهایی کاربران از کل بازدیدهای انجام‌شده اشاره دارد.

از آنها دعوت به اقدام یک کار کنید، به این کار می‌گوییم کال تو اکشن که اختصارا به آن CTA نیز می‌گویند. امروزه تیم‌­های بازاریابی بر جذب ترافیک بیشتر به وب سایت خود متمرکز شده‌اند. اگر مشتریان بیشتری می­‌خواهند، معمولا هزینه بیشتری برای تبلیغات دیجیتال می­‌کنند و محتوای بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی ارسال می­‌کنند. در سایت از عکس‌های با کیفیت استفاده کنید تا به سایت و برند شما اعتبار ببخشند. قرار دادن ویدئو مناسب در سایت، بازدیدکننده را متقاعد می‌کند که بدون مطالعه متن‌های طولانی، از شما خرید کند. دقت کنید که در ویدئو، دعوت به اقدام (CTA) قرار دهید که کاربر بداند چه کاری انجام دهد.

برای فروشگاه خرده‌فروشی ما، این به معنای تبدیل شخصی در حال مرور در فروشگاه به شخصی است که از فروشگاه خارج می‌شود و با خرید آن را ترک می‌کند. مهم نیست که پیشنهاد شما چقدر خوب است یا دکمه دعوت به اقدام چقدر زیبا طراحی‌شده! اگر کاربر به شما اعتماد نکند، عمل مورد نظر شما را انجام نمی‌دهد. مثلاً به بازدیدکننده اطمینان دهید که از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آن‌ها سوءاستفاده نمی‌کنید و سایتتان ایمن است. هر صفحه‌ای از سایت باید هدف مشخصی داشته باشد و در راستای همین هدف از بازدیدکننده برای انجام‌ اقدامی خاص دعوت کند.

این مزیت را با راه‌اندازی یک سئوی جدید مقایسه کنید یا کمپین‌های پولی برای ترافیک را در نظر بگیرید! در این صورت متوجه می‌شوید که چرا CRO برای کسب‌وکارتان مفید و سودآور است. ارزش پیشنهادی قولی است به مشتریان بالقوه شما در مورد اینکه با محصول شما به چه چیزی دست خواهند یافت یا چه مشکلاتی را حل خواهد کرد. پیشنهاد ارزش شما باید نشان دهد که چرا محصول شما ارزش خرید از شما را دارد و نه شخص دیگری. قواعد معمول بازاریابی درونگرا اینجا هم کارآمده، بنابراین شما به کپی خوب، تصاویر و المان‌های گرافیکی درگیرکننده و پیشنهادی متقاعد کننده نیاز دارین تا کمپین ریتارگتینگتون عملکرد خوبی داشته باشه. اضافه کردن دکمه فراخوان به عمل یا CTA در سراسر یک مقاله یا دعوت از خوانندگان به وارد کردن ایمیلشون و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص یک موضوع از جمله اقداماتیه که میشه انجام داد.

این معیار، مشتریان را به سه دسته طبقه‌بندی می‌کند؛ ترویج کننده، منفعل و دفع‌کننده. داده‌های عددی (که در تجزیه‌وتحلیل الزامی هستند) اطلاعاتی‌اند که باعث شناخت عمیق ما از کاربر می‌شوند. در این مرحله نتایج تست دوگانه را دارید پس باید آن‌ها را به‌دقت بررسی کنید و تصمیم بگیرید که طراحی جدید موفق بوده است یا نه. اگر نتایج بدتر از قبل شدند نگران نباشید برای اینکه CRO یک روند در جریان است و باید چند بار تست کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. البته شاید همه تغییرات برای سایت یا کسب‌وکار شما مناسب نباشند پس قدم‌های نامرتبط را رد کنید. یک نمونه مطالعاتی خوب و معروف، بررسی دکمه قرمز رنگ در مقایسه با دکمه سبز رنگ است که توسط Hubspot انجام شد.

با استفاده از استراتژی‌های مؤثر در CRO، می‌توانید بهره‌وری وب‌سایت خود را بهبود ببخشید و از هر بازدیدکننده حداکثر بهره را ببرید. از تحلیل دقیق داده‌ها و تست‌های A/B گرفته تا بهبود تجربه کاربری و طراحی مؤثر CTA‌ها، هر جزء از استراتژی‌های CRO نقشی حیاتی در افزایش نرخ تبدیل دارد. در نهایت می توان گفت که طراحی سایت یکی از مهم ترین فاکتورها برای افزایش نرخ تبدیل و رشد کسب و کار آنلاین است. اگر سایت شما جذاب، سریع و کاربرپسند باشد، شانس بیشتری دارید که بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید. بهینه سازی تجربه کاربری و استفاده از داده ها برای بهبود مداوم سایت، به شما کمک می کند تا همیشه در رقابت جلوتر باشید.

شما می‌تونین از انواع مختلف بنر پاپ آپ استفاده کنین که به نوع پیشنهادتون بستگی داره. به گزارش هاب اسپات، بنرهای slide-in box در بخش بلاگ 192 درصد نرخ کلیک و 27 درصد ثبت نام یا ارسال اطلاعات بیشتری نسبت به یک CTA معمولی در انتهای بلاگ پست داشتن. این فقدان توجه در کنار این واقعیت که بازدیدکننده‌ها همیشه تا انتهای یک بلاگ پست رو مطالعه نمی‌کنن باعث میشه تا به رویکرد دیگه ای نیاز داشته باشین. برای جلب توجه بیشتر می‌تونین این متن رو با هدینگ های H3 و H4 متمایز کنین. شما می‌تونین این شانس رو با ارائه لینک‌هایی به اطلاعات محصول، دکمه ای برای ثبت نام یا حتی قرار دادن یک بخش گفتگوی زنده برای پاسخگویی به سوالات، افزایش بدین. تست A/B یکی از روش‌های بررسی نتایج تغییرات اعمال شده در صفحات سایت است.

دکمه‌های فراخوان به عمل (CTA) با طراحی جذاب، یکی از ابزارهای اساسی برای هدایت کاربران به انجام اقداماتی مانند خرید یا ثبت‌نام هستند. این دکمه‌ها باید به‌طور واضح در معرض دید قرار گیرند تا کاربران بتوانند به راحتی با آن‌ها تعامل کنند.از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. اینکه هزینه ارسال پستی رایگان باشد از نظر خریداران بسیار مهم است، چرا که نمی‌خواهند وقتی وارد سبد خرید خود می‌شوند، مبلغ بالاتری از قیمت آنچه در سبد خرید دارند، مشاهده نمایند. همچنین زمانی که شما (مانند دیجی کالا) یک سقف برای ارسال پستی رایگان مشخص می‌کنید، مشتری ترغیب می‌شود تا محصولات بیشتری از شما خریداری کند تا ارسال پستی رایگان شود. همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید نمادها و مجوزهای بسیاری برای اثبات فعالیت قانونی یک کسب و کار اینترنتی در ایران وجود دارد که می‌توانید از آنها برای ایجاد اعتماد سازی بیشتر استفاده نمایید.

شاید آنها در یافتن محصولی متناسب با نیازهایشان مشکل دارند یا شاید در مورد نحوه عملکرد محصول سوالاتی داشته باشند. خب حالا که صفحات موردنظرتان برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل را انتخاب کرده‌اید و هدف و انتظارتان از هر صفحه را می‌دانید، زمان آن رسیده که فرایند CRO را در سایت پیاده‌سازی کنید. در ادامه، 6 مورد از بهترین روش‌های پیاده‌سازی CRO در سایت را می‌خوانید. تا نوامبر سال ۲۰۲۲، کاربران موبایل ۵۹/۵% درصد از کل ترافیک وب را تشکیل می دادند. این رقم در سه ماه اول سال ۲۰۱۵، کمتر از یک سوم یعنی ۳۱/۱۶% بوده است.

شما باید از ترافیک موجود یک وب‌سایت استفاده کنید و آن‌ها را به سمت هدفی که از قبل برای خود مشخص کرده‌‌اید، متمایل کنید و نرخ تبدیل وب‌سایت خود را افزایش دهید. اگر بخواهید تجربه کاربری سایتتان را به شکل مداوم بهبود دهید، باید از داده ها استفاده کنید. مثلاً بررسی کنید که آیا کاربرها راحت می توانند از صفحه اصلی به صفحه خرید بروند؟ آیا اطلاعات را به درستی پر می کنند؟ به این شکل می توانید بخش های مختلف سایت را بهینه کنید و روند کاربری را ساده تر نمایید. در این مطلب به بررسی دوازده فاکتوری که در علم بهینه سازی نرخ تبدیل موثرند می پردازیم و حتی از مواردی که قبل از طراحی وبسیات نیز دخیل هستند صحبت می کنیم. در ادامه مقاله، قدم‌به‌قدم به شما کمک می‌کنیم تا یک بهینه‌سازی ضریب تبدیل موفق در سایتتان انجام دهید. از قدم اول راه‌اندازی قیف‌های تبدیل و ابزارهای ردیابی یا مانیتورینگ تا ایجاد تغییرات نهایی و تست کردن آن‌ها، این قدم‌های ساده را دنبال کنید تا ضریب تبدیل سایتتان را تقویت کنید.

پرسیدن این گونه سوالات و پاسخ به آنها سناریوی خرید کاربر را می سازد. شناخت سناریوی خرید کاربران امری ضروریست و به درک شناختی کاربران و نیازهای آنان کمک زیادی می کند. آگاهی از این سناریو کمک می کند تا متوجه تغییرات لازم در سایت شویم و بالطبع، نرخ نبدیل سایت را بهبود ببخشیم. چیزی که برای او مهم است افزایش درامد حاصل از فروش محصولات می باشد. سئو پر از حدس و گمان در ارائه پیش بینی هاست و چیزی که ما در اینجا به آن نیاز داریم یک فرایند علمیست. حالا که همه‌چیز را درباره بهینه‌سازی ضریب تبدیل سایت می‌دانید، دست‌به‌کار شوید و تست را شروع کنید.

اضافه‌کردن یک فرم پاپ‌آپ ساده، گذاشتن یک شماره‌تماس برای اطلاعات بیشتر و… ازجمله کارهایی است که می‌توانید در این صفحات انجام دهید. آیا تا به حال بیشتر از ۱۰ ثانیه برای لود یک صفحه وب صبر کرده اید ؟ مسلما کسی به مدت ده ثانیه برای لود یک وبسایت صبر نمی‌کند. وب سایتی که بارگذاری آن خیلی آهسته انجام شود، قطعاً باعث دلسرد شدن مشتریان شده و این امر، باعث نرخ پرش بالاتر و نرخ تبدیل ( بازدید کنندگان ) کمتر می شود. شما می توانید از طریق ذخیره کردن، فشرده سازی فایل ها و طراحی ساختار ساده صفحات، زمان بارگذاری وبسایت خودتان را بهینه کرده یا آن را کاهش دهید. مهم نیست که چه نوع کسب و کاری دارید، بهینه سازی وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل و ترافیک، یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای موفقیت کسب و کارتان انجام دهید.

برای به‌حداکثر‌رساندن پتانسیل تبدیلِ بازدیدکنندگان سایت به خریدار، باید تمام صفحات خود را بهینه کنید. سئو به معنی بهینه‌سازی موتورهای جستجو است و بر مواردی تاکید می‌کند که موجب افزایش رتبه سایت در گوگل می‌شوند؛ مانند رفع لینک‌های شکسته، اصلاح نقشه سایت، طراحی منو کاربری و…. نرخ تبدیل زمانی بی‌ارتباط به این موارد نیست؛ اما بهینه‌سازی سئو سایت دلیل بر این نمی‌شود که نرخ تبدیل سایت شما بهینه شود. بهینه سازی نرخ تبدیل سایت، به این معنی است که شما سعی می‌کنید از ترافیک فعلی وبسایت خود، نهایت استفاده را ببرید و میزان موفقیت خود را از تحلیل بازخوردهای مخاطبان می‌سنجید. تبدیل می‌تونه در تمام بخش‌های وب سایتتون اتفاق بیفته، از صفحه اصلی گرفته تا لندینگ پیج‌ها همگی می‌تونن بهبود پیدا کنن. به عنوان یک کسب و کار، وب سایتتون باید طوری طراحی شده باشه تا بازدیدکننده‌های اون به مشتری تبدیل بشن.

فرقی نداره شاخص کلیدی شما برای تبدیل چیه، واقعیت اینه که اکثر افرادی که در وب سایت شما حضور پیدا کنین اون کاری که شما تمایل دارین رو انجام نمیدن! با استفاده از ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد می‌تونین افرادی که وب سایتتون رو ترک کردن رو مجددا درگیر کنین. برای شروع بهینه سازی محتوای بلاگ، پست‌هایی که بالاترین میزان ترافیک اما پایین ترین نرخ‌های تبدیل رو دارن شناسایی کنین. گاهی اوقات بازدیدکننده با نادیده گرفتن بعضی از بخش‌های سفر خریدار، تمایل داره مستقیم به سراغ کسب و کار بره و با کارشناسان فروش صحبت کنه. برای تشویق بیشتر این بازدیدکننده‌ها می‌تونین چند کار انجام بدین تا اونها رو به سرنخ‌های مورد تایید مارکتینگ یا MQL تبدیل کنین.

پس همراه ما باشید تا یک بار برای همیشه، جامع‌ترین آموزش نرخ تبدیل را یاد بگیرید. © آژانس دیجیتال مارکتینگ دیجی بورد 2023 | تمامی حقوق این سایت متعلق به هلدینگ سرمایه گذاری توسعه تجارت سرافراز می‌باشد. به روزترین مقالات و اخبار دنیای دیجیتال مارکتینگ را در سایت دیجی‌بورد دنبال کنید. علاوه بر این، گفتگوی زنده یک روش ارتباطی ارزان‌تر نسبت به مراکز تماس ارائه می دهد. یک کارشناس می تواند همزمان با چندین مصرف کننده صحبت کند، بر خلاف مراکز تماس که در آنها یک فرد می تواند همزمان فقط یک مشتری را اداره کند.

تناوب خرید در بین مصرف کننده هایی که از نرم افزار چت آنلاین استفاده می کنند بیشتر است. از طرف دیگه، وقتی بازدیدکننده مشتاق کارهایی مثل مشاهده صفحه قیمت رو انجام میده، نوتیفیکشن مربوطبه برای کارشناسانتون ارسال میشه. یا میتونین به افرادی که سبد خریدشون رو رها کردن ایمیل ارسال کنین. در نهایت، برای محاسبه سرنخِ هدف، باید تعداد مشتریان جدیدتون رو بر نرخ درصدی تبدیل سرنخ به مشتری (که حاصل تقسیم تعداد کل سرنخ ها بر تعداد کل مشتریان هستش) تقسیم کنین. اکثر تیم‌های مارکتینگ ترافیک رو به این دلیل به سمت وب سایت هدایت می‌کنن که به سرنخ‌های با کیفیت تبدیل بشن و نیروهای فروش در نهایت بتونن از اونها برای نهایی کردن قراردادها بهره ببرن. مثلا شاید یک تخفیف یا هدیه کوچک، باعث برگشت مخاطب به سایت و تکمیل سبد خرید شود.

هدف اصلی این است که بدون افزایش ترافیک وب‌سایت، میزان تبدیل را بالا ببرید. با اجرای راهکارهای مطرح شده در این مقاله، کسب و کارها می‌توانند نرخ تبدیل خود را بهبود بخشند و بازدهی سرمایه‌گذاری‌های بازاریابی خود را افزایش دهند. هدف نهایی از بهینه‌سازی نرخ تبدیل، ایجاد تجربه‌ای مثبت و موثر برای کاربران و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، بهینه‌سازی نرخ تبدیل وب‌سایت یک تلاش یکسان نیست. این نیاز به یک رویکرد استراتژیک، تصمیم گیری مبتنی بر داده و بهینه سازی مستمر دارد.

این علم شامل اجزایی مانند طراحی بصری سایت، کپی رایت، تجربه کاربری، روانشناسی، آزمایش نسخه های مختلف سایت و روانشناسی فروش می باشد تا بیشترین تاثیر مثبت را بتوان بر روی کاربر گذاشت. در این روش، دو نسخه مختلف از یک صفحه وب‌سایت به صورت همزمان به بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود و عملکرد هر نسخه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با تحلیل نتایج این تست‌ها می‌توانیم بفهمیم که کدام نسخه بهتر عمل می‌کند و تغییرات لازم را اعمال کنیم. بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO به شما کمک می‌کنه تا با اصلاح مشکلات موجود در فرآیند فروش، تبلیغات و محتوای وب سایتتون، نرخ تبدیل رو بالا ببرین و به سرنخ‌ها، مشتریان و حامیان برند بیشتری دسترسی پیدا کنین. اوپتیمایزلی ابزاری برای انجام تست‌های A/B و شخصی‌سازی تجربه کاربری است. با این ابزار می‌توانید چندین نسخه مختلف از صفحات سایت را تست کنید تا متوجه شوید که کدام نسخه عملکرد بهتری در بهبود نرخ تبدیل دارد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری